Algemene voorwaarden

1. Afspraken

 
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de zorgverlening door Thuiszorg Eva.
 
In deze voorwaarden wordt gesproken over ‘u’ (de cliënt) en ‘wij’ (Thuiszorg Eva).
 Wij verlenen zorg aan u en uw vertegenwoordiger (degene die namens u beslissingen kan nemen als u dat zelf niet meer kunt).
Onze verplichtingen:
Uw verplichtingen:
  • De algemene voorwaarden zijn van kracht zodra u ons aanbod voor zorg heeft aanvaard.
  • Wij kunnen de algemene voorwaarden wijzigen, maar alleen als dit in uw voordeel is of als het nodig is vanwege veranderingen in wet- of regelgeving. Een wijziging treedt pas in werking 30 dagen na de bekendmaking ervan, tenzij anders vermeld.
  • We stemmen de zorg af op uw wensen en behoeften.
  • We vermijden gedrag dat schadelijk is voor uw gezondheid of welzijn.
  • Bij incidenten informeren we u direct over de aard en oorzaak en bespreken we de mogelijke oplossingen.
  • U geeft ons de benodigde informatie en medewerking voor de uitvoering van de zorg.
  • U staat ons toe om de zorg te leveren volgens het zorgplan en conform arbeidsomstandighedenregels.
  • Schade die mogelijk door ons is veroorzaakt, meldt u zo snel mogelijk.
  • U vermijdt gedrag dat schadelijk is voor andere cliënten, medewerkers en vrijwilligers.
  • Beeldopnamen van anderen maakt u niet zonder onze toestemming.

2. Zorgplan

Het zorgplan wordt in overleg met u opgesteld bij de start van onze zorgverlening. Hierin leggen we afspraken vast over de uitvoering van de zorg en de evaluatie. We proberen overeenstemming te bereiken, maar als dat niet lukt, vermelden we dit in het zorgplan. Tijdens de zorgplanbespreking evalueren en actualiseren we het plan en bespreken we uw wensen en mogelijkheden.

Wat gebeurt er als we het niet eens worden over het zorgplan?
We streven naar overeenstemming met u over het zorgplan. Als dat niet lukt of als u geen toestemming geeft voor (delen van) onze zorgverlening/behandeling, wordt dit in het zorgplan vermeld. Die onderdelen worden dan niet uitgevoerd, tenzij dit noodzakelijk is om ernstig nadeel voor u te voorkomen.

Wat gebeurt er tijdens de zorgplanbespreking?
Tijdens de zorgplanbespreking evalueren en actualiseren we samen met u het zorgplan. We bespreken hoe de zorgverlening verloopt en of er aanpassingen nodig zijn. Daarnaast komen de volgende onderwerpen aan bod:
  • Hoe u uw leven wilt inrichten en welke ondersteuning u daarbij van ons wenst.
  • De doelen van de zorgverlening voor een bepaalde periode en hoe we die met u willen bereiken.
  • De zorgverleners die verantwoordelijk zijn voor verschillende onderdelen van de zorgverlening, hoe afstemming tussen hen plaatsvindt en wie uw aanspreekpunt is.
  • Welke familieleden of anderen betrokken worden bij de zorgverlening en hoe we hen informeren.
  • De frequentie en reden voor evaluatie en actualisatie van het zorgplan.

Na elke evaluatie en actualisatie zorgen we ervoor dat de uitkomsten in het zorgplan worden opgenomen en dat u hier inzage in krijgt, uiterlijk binnen 6 weken.

Wat als u niet kunt of wilt overleggen over het zorgplan?

Als u geen overleg met ons wilt of kunt hebben over de zorgverlening, vermelden we dit in het zorgplan. We houden dan rekening met wat wij denken dat u wilt en kunt, gezien uw mogelijkheden en beperkingen.

Wat als wij of u de afspraken in het zorgplan niet kunnen nakomen?
Als de zorgvraag verandert en wij niet meer in staat zijn om de zorg te bieden, laten we u dat zo snel mogelijk weten en gaan we hierover met u in gesprek. Als het voor u onmogelijk is om de zorgverlening te ontvangen, verzoeken we u om dit minimaal 24 uur van tevoren aan te geven. Bijvoorbeeld als u met vakantie bent of een dag niet aanwezig kunt zijn. Als u dit niet doet, kunnen we gederfde inkomsten bij u in rekening brengen, tenzij u kunt aantonen dat u absoluut niet in staat was om u op tijd af te melden. Het bedrag dat we in rekening kunnen brengen, is niet hoger dan de door ons gederfde inkomsten en is te raadplegen op onze website en/of schriftelijk beschikbaar.

3
. Persoonsgegevens en privacy
Is er een zorgdossier?

Volgens de wet zijn wij verplicht om een dossier bij te houden in verband met de goede zorgverlening aan u. Dit zorgdossier bevat gegevens die relevant zijn voor de zorgverlening, zoals medische informatie. Het zorgplan maakt deel uit van dit dossier, en wij zijn verantwoordelijk voor het beheer ervan.

Waarvoor wordt uw zorgdossier gebruikt en wie heeft er toegang toe?

Zonder uw uitdrukkelijke toestemming delen wij geen informatie uit het zorgdossier met anderen, tenzij dit wettelijk verplicht is (bijvoorbeeld voor inspectiedoeleinden). Personen die rechtstreeks betrokken zijn bij de zorgverlening mogen wel toegang hebben tot het dossier, maar alleen voor hun specifieke taken. Ook uw wettelijke vertegenwoordiger kan toegang krijgen tot relevante informatie.

Doelen van het zorgdossier:
We gebruiken het zorgdossier uitsluitend voor de volgende doeleinden:
  • Goede zorgverlening en behandeling aan u.
  • Kwaliteitsbewaking en -bevordering van de zorgverlening.
  • Financiële afwikkeling en controle.
  • Intercollegiale toetsing.
  • Intervisie en supervisie.
  • Calamiteiten- en incidentenonderzoek.
Kunt u verzoeken om wijziging of vernietiging van uw zorgdossiergegevens?

Als u schriftelijk een vernietigingsverzoek indient, zullen wij uw zorgdossier vernietigen. Dit doen we echter niet als het bewaren van het dossier van aanmerkelijk belang is voor anderen dan uzelf. Het moet dan gaan om een concreet, actueel belang. Ook mogen we het dossier niet vernietigen als de wet dit verbiedt.

Bewaartermijn en inzage:
We bewaren het zorgdossier volgens de geldende wet- en regelgeving:
  • Gegevens uit het zorgdossier worden 15 jaar bewaard na beëindiging van de zorg, of langer indien nodig.
  • Incidenten kunnen we verwerken zonder uw toestemming, als dit noodzakelijk is voor onderzoek.
  • We handelen conform de regels voor bescherming van persoonsgegevens.
Inzage en kopie:
U kunt uw zorgdossier inzien en een kopie krijgen. We verlenen geen inzage of afschrift als dit de persoonlijke levenssfeer van anderen schaadt en dit belang zwaarder weegt dan het belang van inzage.

Na beëindiging van de overeenkomst:
Ook na beëindiging van de overeenkomst bewaren we het zorgdossier en andere administratieve gegevens zo lang als wettelijk verplicht of redelijkerwijs nodig is. U kunt een kopie of inzage krijgen, tenzij er sprake is van uitzonderingssituaties.

Geven wij uw nabestaanden inzage in het zorgdossier?
Als u vóór uw overlijden schriftelijk toestemming heeft gegeven of als toestemming volgens de richtlijnen van de KNMG mag worden verondersteld, geven wij uw nabestaanden op hun verzoek inzage in het zorgdossier. Als duidelijk is dat u dit juist niet zou hebben gewild, verlenen wij geen inzage aan nabestaanden.

Hoe gaan wij om met wetenschappelijk onderzoek en onderwijs?
Bij betrokkenheid bij wetenschappelijk onderzoek of onderwijs informeren wij u over het doel en de mogelijke risico’s. Alleen met uw uitdrukkelijke toestemming mogen wij u bij dergelijk onderzoek betrekken of uw gegevens gebruiken. Als het vragen van toestemming onmogelijk is of onevenredige inspanning vergt, kan gegevensverwerking plaatsvinden voor wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden, mits waarborgen de privacy van betrokkenen niet onevenredig schaden. We kunnen ook volledig anonieme, niet-herleidbare gegevens gebruiken zonder uw toestemming.

Hoe gaan wij om met beeldmateriaal voor voorlichting over onze organisatie?
Voor brochures of onze website maken we soms foto’s of video’s. Als we beeldmateriaal willen gebruiken waarin u voorkomt, vragen we altijd afzonderlijk uw uitdrukkelijke toestemming.

Wie kunnen bij een medische handeling aanwezig zijn?
Bij medische handelingen zorgen we ervoor dat deze buiten het zicht en gehoor van anderen plaatsvinden. Anderen die aanwezig mogen zijn:
  • De zorgverlener die de handeling verricht en degenen van wie medewerking bij de uitvoering noodzakelijk is.
  • Uw vertegenwoordiger, tenzij de zorgverlener vindt dat diens aanwezigheid niet past bij goede zorgverlening. Als we een stagiaire bij een medische handeling of gesprek willen betrekken, vragen we vooraf uw toestemming.

4. Betalingsvoorwaarden
Moet u betalen voor de zorgverlening?
U dient voor de zorgverlening te betalen als deze niet rechtstreeks door het zorgkantoor of de zorgverzekeraar wordt vergoed op basis van de Wet langdurige zorg of de Zorgverzekeringswet. Daarnaast kan er een wettelijke eigen bijdrage van toepassing zijn, vastgesteld door het CAK. Ook kan de zorg onder het eigen risico van de Zorgverzekeringswet vallen.

Hoeveel moet u betalen?
Vóór de aanvang van de zorgverlening informeren wij u over onze tarieven als u zelf moet betalen. Voor informatie over de eigen bijdrage kunt u terecht bij het CAK, en uw verzekeraar kan u informeren over het eigen risico.

Betalingstermijn:
Voor de zorgverlening waarvoor u zelf verantwoordelijk bent, sturen wij u een duidelijke en gespecificeerde factuur. U dient deze factuur binnen 14 dagen te betalen via automatische incasso of acceptgiro.

Wat als u niet betaalt?
Na het verstrijken van de termijn van 14 dagen sturen wij u een betalingsherinnering. U krijgt dan nogmaals 14 dagen om te betalen. Als de betaling uitblijft, brengen wij rente en buitengerechtelijke incassokosten in rekening vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn. De rente is gelijk aan de wettelijke rente, en de incassokosten worden berekend conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.

Kunnen wij de prijzen aanpassen?

Ja, wij kunnen jaarlijks de prijzen van de zorgverlening aanpassen op basis van loon- en prijsontwikkelingen (‘indexeren’) en wettelijke tarieven.

5. Informatieverstrekking

Welke informatie krijgt u?
Tijdens de zorgplanbespreking informeren wij u over alle relevante onderwerpen die eerder zijn genoemd in Hoofdstuk 2. Daarnaast zorgen wij ervoor dat u gedurende de looptijd van de overeenkomst voldoende geïnformeerd blijft. Op onze website of schriftelijk verstrekken wij informatie over:
Algemene zaken die van belang zijn voor de zorg.
Ons zorgaanbod en eventuele aanvullende diensten.
Het verkrijgen van een nieuwe indicatie, verwijzing of machtiging, waarbij wij u kunnen ondersteunen.
Het opstellen van een schriftelijke wilsverklaring voor situaties waarin u niet meer zelf kunt beslissen.
Onze bereikbaarheid bij noodsituaties.
Onze klachtenregeling.
Ons privacyreglement.
De cliëntenraad.

Hoe geven wij informatie?
Wij streven ernaar om informatie op een voor u begrijpelijk niveau en in een geschikte vorm te verstrekken. We controleren of u de informatie heeft begrepen en of u nog vragen heeft.

Welke informatie ontvangen wij van u?
Vóór de start van de zorg:
Geeft u ons de naam en contactgegevens van een contactpersoon, uw wettelijke vertegenwoordiger of iemand die namens u kan handelen als u niet meer in staat bent uw belangen te behartigen.
Legitimeert u zich met een geldig legitimatiebewijs.
Verstrekt u alle relevante informatie die van belang kan zijn voor de zorgverlening of behandeling, inclusief eventuele wilsverklaringen.
Informeert u ons als u zorg ontvangt van een andere zorgaanbieder.
 
6. Klachten en geschillen
Wat kunt u doen met een klacht over ons?
Als u ontevreden bent over de geleverde zorg, bespreekt u dit bij voorkeur eerst met de (zorg)medewerker die de zorg heeft geleverd, conform onze klachtprocedure. Leidt dit niet tot een bevredigende oplossing, dan kunt u de klacht voorleggen aan de onafhankelijke klachtenfunctionaris van De Geschillencommissie Zorg via https://www.degeschillencommissie.nl.
 
7. Beëindiging van de overeenkomst
Wanneer eindigt de overeenkomst?
De overeenkomst kan eindigen in de volgende situaties:
  • Na afloop van de afgesproken periode.
  • Als beide partijen dat wensen.
  • Bij een eenzijdige opzegging door ons, zoals beschreven onder “Wanneer kunnen wij de overeenkomst opzeggen?”.
  • Bij een eenzijdige opzegging door u, conform de voorwaarden onder “Kunt u de overeenkomst opzeggen?”.
  • Als u buiten ons werkgebied gaat wonen.
  • Als het zorgkantoor of de zorgverzekeraar de betaling voor uw zorgverlening aan ons stopt en u zelf ook niet bereid bent te betalen.
  • Bij ontbinding door de rechter.
  • Bij overlijden.
Wanneer kunnen wij de overeenkomst opzeggen?
Wij kunnen de overeenkomst opzeggen met inachtneming van een redelijke opzegtermijn in de volgende situaties:
Als wij de zorg die u nodig heeft niet (meer) kunnen of mogen verlenen, bijvoorbeeld na een verandering in uw zorgvraag of een nieuw indicatiebesluit.
Als u en/of uw naasten de verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt of zich dusdanig gedraagt dat voortzetting van de overeenkomst niet redelijk is.

Bij andere gewichtige redenen die we met u bespreken.

Wat gebeurt er als wij de overeenkomst opzeggen?
Als wij de overeenkomst opzeggen, streven we ernaar u te helpen bij het vinden van een passend alternatief en wijzen we u op de mogelijkheid om een klacht in te dienen.
U kunt desgewenst een kopie van uw zorgdossier ontvangen.
Alleen met uw uitdrukkelijke toestemming delen wij informatie over u met een zorgaanbieder die de zorg overneemt.

Indien nodig of verplicht, informeren wij het zorgkantoor, de zorgverzekeraar en de Inspectie voor de Gezondheidszorg over het einde van de overeenkomst en de redenen daarvoor.

Kunt u de overeenkomst opzeggen?
Ja, u kunt de overeenkomst op elk moment opzeggen met een e-mail of brief.

Kunt u de overeenkomst opzeggen bij prijswijzigingen?
Als wij de prijzen aanpassen voor aanvullende zorgverlening die u zelf betaalt, mag u de overeenkomst opzeggen met ingang van de datum waarop de hogere prijzen gelden.

Zorg aanvragen voor uzelf of voor uw naaste(n)?

Contactformulier

Contact

Wilt u weten wat Eva voor u kan betekenen? We vertellen u graag meer. Neem dan contact met ons op. 

Thuiszorg Eva

XXX