Privacy statement
Bij Thuiszorg Eva hechten wij veel waarde aan uw privacy. Daarom houden wij ons aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), waarin staat hoe wij met uw persoonsgegevens moeten omgaan. Dit houdt ook in dat wij verplicht zijn aan te tonen dat we ons aan de wet houden en een functionaris gegevensbescherming aanstellen. In deze privacyverklaring leggen we beknopt uit wat de verplichtingen van Thuiszorg Eva zijn en welke rechten u als cliënt (of vertegenwoordiger) heeft.
Wat houdt deze privacyverklaring in?
In essentie betekent dit dat wij u moeten informeren over het gebruik van uw persoonsgegevens: welke gegevens wij verzamelen, waarom wij deze gebruiken, wie er toegang toe heeft en aan wie wij deze mogelijk verstrekken. Ons uitgangspunt is dat wij persoonsgegevens alleen gebruiken als dat noodzakelijk is en op een veilige manier.
Welke gegevens verzamelen wij en waarom?
Algemene persoonsgegevens: Zoals naam, geboortedatum, burgerlijke staat en contactgegevens (ook van uw wettelijk vertegenwoordiger). Daarnaast verzamelen we verzekeringsgegevens, informatie over verleende zorg, sociaal profiel/netwerk en medische en gedragsgegevens. Deze gegevens zijn nodig voor onze bedrijfsvoering, communicatie en verantwoording over de verleende zorg.
Cliënt-/relatienummer: Dit unieke nummer koppelen wij aan elke cliënt om de zorgrelatie te beheren.
Burgerservicenummer (BSN): Dit is nodig voor het uitwisselen van gegevens met zorgkantoren, zorgverzekeraars, overheden en andere zorgaanbieders. Het gebruik van het BSN is wettelijk verplicht.
Medische, gedrags- en sociaal-maatschappelijke gegevens: Deze gebruiken wij voor het vaststellen, toetsen en uitvoeren van de individuele zorg- en dienstverlening.
Informatie over toegepaste vrijheidsbeperkende maatregelen: Wij leggen vast welke maatregelen zijn toegepast, de duur, reden, en verantwoordelijkheid, om deze te verantwoorden.
Toegediende medicatie: We registreren welke medicatie u heeft moeten ontvangen en of deze is toegediend.
Incidenten en maatregelen: Wij documenteren incidenten met betrekking tot cliënten, getroffen maatregelen en eventuele schade of letsel, om de kwaliteit van zorg te handhaven en verbeteren.
Gegevens over (seksueel) misbruik: Deze zijn nodig om beleid te vormen rondom afhandeling, nazorg en preventie.
Bankgegevens: Indien wij uw financiën beheren, leggen wij gegevens vast over bankrekening, saldo en inkomsten/uitgaven, waarvoor we ook verantwoording afleggen.
Overige Persoonsgegevens
Wij verzamelen alleen gegevens met een specifiek doel. Bijzondere persoonsgegevens zoals godsdienst, geaardheid, politieke voorkeur en ras, mogen wij alleen vastleggen met uw toestemming. Foto’s, euthanasie- en reanimatieverklaringen registreren wij alleen op verzoek.
Thuiszorg Eva mag ook zonder toestemming gegevens vastleggen indien wij een gerechtvaardigd belang hebben, bijvoorbeeld bij agressief gedrag dat relevant is voor de veiligheid van onze medewerkers.
Hoe verkrijgen wij uw persoonsgegevens?
De meeste gegevens ontvangen wij rechtstreeks bij het afsluiten van de zorgovereenkomst. Gedurende de zorgperiode kunnen ook gegevens van andere zorgaanbieders worden toegevoegd aan uw dossier.
Intern gebruik van gegevens
Om uw privacy te beschermen, beperken wij het intern gebruik van uw persoonsgegevens. Alleen medewerkers die de gegevens nodig hebben voor hun functie, hebben toegang, en dit regelen wij via specifieke autorisaties.
Beveiliging van gegevens
Thuiszorg Eva neemt passende technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens veilig te bewaren en ongewenste handelingen te voorkomen, in lijn met de geldende beveiligingsnormen voor de zorgsector (NEN7510/12/13).
Extern gebruik van gegevens
Verplichte doorgifte: Wij zijn verplicht om gegevens te delen met zorgkantoren, zorgverzekeraars en gemeenten voor declaraties. Deze uitwisseling gebeurt via beveiligde verbindingen. In bijzondere gevallen kunnen wij ook verplicht zijn gegevens te verstrekken aan bijvoorbeeld een kantonrechter of in het kader van een justitieel onderzoek.
Inzage door softwareleveranciers: Wij maken gebruik van computerprogramma’s waarvan de leveranciers toegang hebben tot persoonsgegevens in het kader van onderhoud en ondersteuning. Met deze leveranciers sluiten wij verwerkersovereenkomsten om de zorgvuldige omgang met persoonsgegevens te waarborgen.
Overige doorgifte: Wij delen gegevens met derden alleen als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de zorgovereenkomst of om te voldoen aan wettelijke verplichtingen. In andere gevallen vragen wij eerst om uw toestemming.
Bewaartermijnen
Volgens de Wet Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO) moeten wij het cliëntendossier 15 jaar bewaren na beëindiging van de zorgovereenkomst. Gegevens over vrijheidsbeperkende maatregelen worden 5 jaar bewaard en medicatielijsten 2 jaar. Overige gegevens bewaren wij niet langer dan noodzakelijk.
Uw rechten met betrekking tot persoonsgegevens
Als cliënt heeft u het recht om:
Uw persoonsgegevens in te zien.
Onjuiste gegevens te corrigeren.
Uw gegevens over te dragen aan anderen.
Verwijdering van gegevens te verzoeken of bezwaar te maken tegen verwerking.
Voor vragen kunt u contact opnemen met de zorgadministratie of zorgmanager, die u verder kan helpen.
Wijzigingen in deze privacyverklaring
Deze privacyverklaring kan worden gewijzigd. Let daarom altijd op de datum en controleer regelmatig op updates. Wij zullen belangrijke wijzigingen ook apart aankondigen.
Vragen of klachten
Heeft u vragen over uw rechten of bent u niet tevreden over hoe wij hiermee omgaan? Neem dan contact met ons op. Vermeld altijd duidelijk uw identiteit, zodat wij zeker weten dat we geen gegevens van de verkeerde persoon aanpassen of verwijderen. U kunt ook een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (www.autoriteitpersoonsgegevens.nl).
Zorg aanvragen voor uzelf of voor uw naaste(n)?
Contactformulier
Contact
Wilt u weten wat Eva voor u kan betekenen? We vertellen u graag meer. Neem dan contact met ons op.
Thuiszorg Eva
Thomas R. Malthusstraat 1
1066 JR Amsterdam
Tel: 020 xxxxxxx